I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hårddiskar ska inte klara av användande 24/7?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2005-06-27 10:42

Hårddiskar ska inte klara av användande 24/7?

Tjao.

Förra veckan 'dog' två av mina hårddiskar, samtliga av märket Maxtor. Samma sak hände exakt ett år tidigare med, fast bara en hårddisk den gången då.

Symptomen är att läs-/skrivhuvudet stannar med ett ganska starkt klonk och sedan försöker den läsa/skriva igen men misslyckas, vilket leder till att datorn till slut låser sig och en hård omstart krävs.

Så jag kontaktade Maxtor för att få reda på om jag har hårdvaru-konflikter som orsakar detta, eftersom det nu är 3 hårddiskar som råkat ut för exakt samma fel på ett år.

Deras svar chockade mig(fritt översatt):

ATA hårddiskar ska inte användas 24 timmar, 7 dagar i veckan, ska du använda dem så ofta så bör du istället skaffa SCSI eller MidLine(hette de så?) hårddiskar.

Alltså, det där måste, bara måste vara bullshit. Har polare som haft sina datorer igång i två år utan att ha haft några problem, de har andra märken på hårddiskarna dock(vad jag vet).

Någon som har nåt konkret att säga om deras svar?