I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-04-24 18:47

pipa

Jag försöker göra så här i windows:

"program.exe < fil.txt", men det funkar inte särskilt bra.
när jag försöker använda "< fil" kommandot så beter sig dos som att alla filer är tomma.
Den förstår kommandot, men får inte ut texten.

Är det ngn som vet hur jag skall göra för att få det att funka?

2005-04-24 19:31
du ska väl vända på < till en >..?

2005-04-24 21:32
nä.
< är som > fast tvärtom...

2005-04-24 21:34
Haha, ja precis.

T.ex "dir > text.txt" gör att det "dir" egentligen skulle listat skrivs till en textfil istället, vilket jag antar att du vill göra.

Gör du tvärtom och har en < istället så blir det helt fel. Tänk på > som en pil det ska härifrån till dit >.. get it?

2005-04-24 21:49
ehe, jo men poängen att jag vill ha ut innehållet i textfilen för att använda som kör-argument till ett program.
Programmet ska nämligen ta jäääätte många ord, och det känns ganska ovärt att sitta och skriva alla för hand ;)

2005-04-24 21:59
aha, då fattar jag.
Då funkar det inte med en Pipe ju, för du ska ju skicka parametrar till programmet.

Så antingen får du skriva programmet så att det tar en textfil som parameter, eller så får du helt enkelt skriva allt för hand.

2005-04-24 22:19
jo, så hade jag oxå gjort om det inte var för att skolan ville annorlunda.
Mitt program måste funka ihop med ett annat program, som anropar mitt program med hjälp av " < enfil ".