I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-12-04 16:36

c++ hjälp (n00b)

har precis börjat försöka lära mig lite c++. håller på gör en simpel miniräknare, som jag kanske sedan kan bygga ut när jag börjat lära mig mer :)).

iallafall så är problemet det att programmet stängs ner direkt när den ska visa svaret.

läste i ett forums faq där det stog: "Mitt program avslutas innan jag hinner göra något! Vad är fel?
Om du har ett program som bara skriver ut en text så kommer programmet avslutas när texten har kommit fram, ibland stängs även fönstret när programmet är färdigt, och då så fort så att man inte hinner läsa texten.

Lösning 1:
Starta programmet från cmd/command.

Lösning 2:
Lägg till raden cin.get(); innan return;. Detta kräver att du inkluderat iostream. Du måste även ha sagt till att du vill använda namespacet med cin i, det gör man genom att skriva "using namespace std;" eller "using std::cin", vill du inte använda något namespace kan du skriva "std::cin.get();"."


vilket inte fungerade för mig.

så nu skulle jag vilja ha lite hjälp om det finns några kunniga c++are här.

en annan snubbe som jag frågade sade att koden var lite knepig, jag vet inte jag :)

kod: #include<iostream>

using std::cout;
using std::cin;

int main()
{
int ett_tal;
int ett_tal_till;
int summa;

cout << "skriv ett tal: ";
cin >> ett_tal;
cout << " + ";
cin >> ett_tal_till;

summa = ett_tal + ett_tal_till;

cout << "= ";
cout << summa;

return 0;
}
.

peace.