I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-11-26 18:52

Boot-problem AKUT!

För någon dag sedan kom jag hem och möttes av en dator som startat om sig själv och inte hittade min 200Gb SATA-disk där OS ligger, jag startade om och allt var frid och fröjd.

Igår kom jag hem och satte mig ner vid burken som vanligt, 10 min senare kommer det upp en bluescreen som säger någonting om att en systemprocess har avslutats och att datorn därför kommer att startas om, i detta skede klickade även disken till som vid ett skrivfel. Nu är det så illa att den inte kunde starta windows efter detta utan hängde sig midway.
Jag installerade Windows på en annan disk och det fungerade fint ända tills den började klaga igen. Meddelandet som kom upp upprepade gånger sade något i stil med: "En fördröjd skrivningsprocess har misslyckats" sedan diverse olika filer utan någon direkt betydelse för systemet.

Jag började ana att det antingen var den splitter nya SATA-disken eller controllern på moderbordet som spökade, jag bestämde mig för att återställa BIOS. Nu startade burken inte alls.
Jag discharge:ade CMOS med jumpern på mobo, men nu hänger sig datorn när man kommer till delen av bootprocessen då den håller på med controllern och diskarna (detta även om jag drar ut IDE och SATA kablarna). Jag kommer alltså inte åt BIOS setupen och kan inte heller boota från en CD eller floppy.

Vad faen kan det vara för fel, kan det vara så illa att det är controllern som gått sönder? Behöver hjälp snarast!

Burken är en:
AMD Athlon64 3200+
MSI K8T NEO med SATA RAID (som jag inte använder för tillfället)
512mb DDR PC400 minne
Geforce FX5700 Ultra 128mb från Gainward
En 200gb SATA-disk
En 80gb IDE disk
Datorn har även en boot-indikator (en vanlig med 4 leds och två extra USB portar)

Det är inget fel i att ha roligt så länge man bara skadar andra!