I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

S-ata hårddisks problem

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2004-05-16 18:11

S-ata hårddisks problem

Hmm vet inte vart jag ska börja. Jag har problem med min S-Ata hårddisk, jag har 2 stycken IDEs, 1 med systemet på och en för lagring sen är det menat att min Sata också ska vara lagring, detta ska inte vara nått problem.

Min Sata försvinner ibland och beter sig om den vore utplockad från datorn, den finns helt enkelt inte. Detta kommer med ett felmeddelande nere i taskbar "följande fil kunde inte skrivas till plats F:\(kan variera)" sen massa annan text som jag glömt bort, det är iaf inte viktigt, hårddisken kan komma upp ibland när ja startar om datorn eller startar om och rycken ut Sata sladden för att sedan trycka in den.

Hårddisken är ny men har betett sig såhär till och från ändå sen jag köpte den.

Nån som har några ideer, har försökt med massa grejjer i BIOS men utan framgång, nån som har några direkta lösningar eller nått uppskattas, orkar igentligen inte skriva alla grejjer jag har, men m det behövs så skriver ja dem gärna, tänkte om det fanns nån praktisk lösning på problemet. Sata hårddisken är iaf av märket Maxtor.

tack på förhand

2004-05-16 18:32
låter som om det är glappkontakt nånstans. har du ingen annan SATA-sladd som du kan testa med? se till så att kontakt-ytorna är rena och fina, och se till så att kontakterna inte är snett insatta eller konstiga på något annat sätt.
du får tycka vad du vill, bara du tycker som jag!

2004-05-16 18:34
kan testa att byta från SATA 1 till SATA 2 .. Men för övrigt nej bara den här kan kolla på den dock, tack för tippset.

2004-05-16 18:36
ja gör det. men är det samma problem i med den porten så skulle det kanske vara smart att lägga en liten slant på en ny SATA-kabel. dom kostar inte mycket. runt 20:- skulle jag tippa.

2004-05-16 23:13
nepp det funkade inte, jag ska testa Kanedias förslag tack.

2004-05-16 23:31
Nepp det fungerade inte heller nu skrev jag iaf ner felmeddelandet jag brukar få, ha i åtanke att jag inte gjorde nått det här kom upp direkt efter xp blev uppstartad efter en kort laggning.

"Windows - En fördröjd skrivning misslyckades

Det gick inte att spara all data för filen F:\$Mft
Dessa data har gått förlorade. Det här felet kan bero på att datorns maskinvara inte fungerar korrekt eller på att en nätverksanslutning inte är giltig. Prova att spara den här filen någon annanstans"

Pk, jag fick ett råd på köpet när detta icke välkomna felmeddelandet dök upp men saken är att ja inte ha har försökt spara någon fil där.

Något ljus som vaknar för er, hoppas det iallafall.

2004-05-18 12:02
ingen?

2004-05-18 12:04
men borde du inte köpa en SATA-kabel och se ifall det är din kabel som är sönder?

2004-05-18 12:18
jo ja kan ju testa det. Men man försöker ju alltid söka fel i mjukvaran först innan man går och tjackar nu grejjer.

2004-05-18 15:38
jo det klart, men i det här fallet så har det antagligen ingenting att göra med mjukvaran eftersom det verkar vara glappkontakt någonstans i hårdvaran.