I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som har koll på minneskort?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2004-03-01 23:12

Någon som har koll på minneskort?

till digitalkameror.
Den billigaste 256 Mb's minneskortet är av märket Kingston. Är det något att ha? Något säger mig att det märket inte är så bra. Det finns ett annat som är något dyrare o är av märket SanDisk. Kostar kanske 50 spänn mer. Vilket ska jag ta?
Vad är skillnaden mellan dem förutom pris?
Tacksam för hjälp.

"...il n'y a personne qui peut m'arrêter, quand je me jete sur la langue francaise sans regarder..."

2004-03-01 23:35

2004-03-01 23:59
Tack för länken men jag ska ha ett SD kort... glömde visst nämna det. Inte Compact Flash alltså.
"...il n'y a personne qui peut m'arrêter, quand je me jete sur la langue francaise sans regarder..."

2004-03-02 00:01
Kingston är ett stort märke, så du blir inte lurad om du köper det...

Skillnaden är hur snabbt korten lagrar bilder och hur snabb överföringen är till datorn. Vet dock inte vilket av dem som är snabbast...

2004-03-02 00:06
Ja det är det jag ville veta... vilket är snabbast? Hur mkt skiljer det egentligen? Är det ens märkbart för en vanlig dödlig hobbyfotograf?

2004-03-02 00:38
Nah, har du inte superbrådis att få över bilderna så spelar det ingen roll. Skulle inte tro att det märks speciellt mycket. Vill du att det ska gå snabbare bör du köpa kortläsare...

2004-03-02 02:28
E det bara när man ska föra över bilderna som det märks? Inte när man tar bilderna o de sparas på minneskortet?

2004-03-02 09:21
Kortläsare använder du när du för över bilderna till datorn. Det går snabbare och du slipper använda några kamerabatterier.

Enda gångerna snabbheten på minnet spelar roll i kameran är om du tar bilder i raw-format eller bildserier.